Een gezonder gastenrestaurant mét behoud van gasttevredenheid

7 juli 2022

Goed eten is, naast voldoende bewegen en slapen, een belangrijke voorwaarde voor een goede gezondheid. Dat geldt voor mensen die ziek zijn of herstellen van een operatie, maar ook voor mensen die willen voorkomen dat ze ziek worden. Goede Zorg Proef Je Voorhoedeziekenhuis Ziekenhuis Gelderse Vallei investeert daarom al tientallen jaren in het toepassen van goede voeding in de zorg. Niet alleen voor patiënten, maar ook voor medewerkers én bezoekers. Vermaat is de eigenaar van het gastenrestaurant in de centrale hal van het ziekenhuis en daarom werkten het ziekenhuis en Vermaat de afgelopen jaren samen aan het verbeteren en verduurzamen van het voedingsaanbod. ‘We zijn ontzettend trots op de samenwerking met Vermaat’, vertelt Coralie Azzouzi, hoofd hoteldienst van het ziekenhuis. ‘In het gastenrestaurant is de gezonde keuze nu de makkelijke en lekkere keuze.’

Pilot: meten is weten

De afgelopen jaren draaiden Vermaat en Ziekenhuis Gelderse Vallei een pilot in het gastenrestaurant in de centrale hal van het ziekenhuis. Het doel was om het restaurant aan te passen volgens de kaders van het Goede Zorg Proef Je project. Elke fase duurde drie maanden en na afloop werd er iedere keer geëvalueerd welk effect de aanpassingen hadden op de inname van nutriënten, gasttevredenheid en het behalen van de gewenste financiële resultaten.  

Fase  1:

  • Zowel het assortiment als de presentatie/routing werd aangepast in lijn met De Richtlijnen Eetomgeving van het Voedingscentrum.
  • Er waren per assortiment groep meer gezondere keuzes toegevoegd die een groot deel van de guilty pleasures zouden moeten vervangen.
  • De warme snack guilty pleasures waren enkel op aanvraag verkrijgbaar.

Fase 2:

  • Fase 1 + waarbij alle minder gezonde guilty pleasures uit het assortiment werden verwijderd
  • Het assortiment werd 100% gezonde keuze

Fase 3:

  • Fase 2 met toevoegingen
    • in vier productgroepen werd één guilty pleasure toegevoegd: appelgebak, appelflap, jus d’orange en vega bladerdeegbroodje
  • De dag- en/of weekkeuze zijn op dit moment de quilty pleasures  
  • De guilty pleasures werden niet prominent gepresenteerd
  • Het assortiment voldeed aan de 80/20 regel: 80% gezond en 20% iets minder gezond

Belangrijke lessen

De pilot gaf enorm veel inzicht. Ten eerste werd duidelijk dat aanpassingen in het aanbod direct terug te zien waren in het nutriëntenoverzicht.

Ten tweede viel het op dat het horecateam een grote invloed heeft op het succes van de pilot. De ervaring leert dat het vooral belangrijk is dat er verteld wordt wat er wél is in plaats van wat er niet is of wat er veranderd is. Daardoor ervaren de gasten het positiever. Het blijft daarbij belangrijk om niet te ‘betuttelen’, want dat ervaren de gasten als negatief. Het horecateam is hiervoor opgeleid door middel van onder andere rollenspellen. Naast het persoonlijke contact werkt het ook goed om het gezonde aanbod te door middel van gezonde signing nog meer te stimuleren.  

Verder kwam uit de pilot duidelijk naar voren dat goede alternatieven voor guilty pleasures – met dezelfde functie en beleving – essentieel zijn voor de gasttevredenheid. Het hebben van een aantal guilty pleasures (fase 3 ten opzichte van fase 2) resulteerde ook in een duidelijk hogere gasttevredenheid en een iets beter financieel resultaat dan fase 2. De uiteindelijke financiële resultaten worden in een later stadium nog met het ziekenhuis gedeeld.

Continu verbeteren

Vermaat en Ziekenhuis Gelderse Vallei blijven steeds kijken naar manieren om door te ontwikkelen zodat het aanbod blijft verleiden tot gezonde keuzes. Eén van de grootste wijzigingen die gehandhaafd blijft: het saucijzenbroodje is weg uit het assortiment. Daarvoor in de plaats zijn er wél overheerlijke gezonde alternatieven om uit te kiezen.

Zelf in gesprek met je cateraar

Projectcoördinator Leonie Horne van Goede Zorg Proef Je: ‘We vinden dit een inspirerend voorbeeld en hopen dat andere Goede Zorg Proef Je ziekenhuizen hierdoor gemotiveerd zijn om ook  in gesprek te gaan met hun leveranciers en/of cateraars. Wanneer ziekenhuizen dat willen, kunnen ze contact opnemen met communicatie@goedezorgproefje.nl voor meer informatie en advies.”